دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر سازگاری در آمادگی سازمان‌ها جهت پذیرش رایانش ابری در ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

– تاریخچه سفر و گردشگری در ایران

  • سفر و گردشگری در ایران باستان

هر چند که گذشت زمان و هجوم اقوام بیگانه به ایران موجب از بین رفتن منابع غنی تمدن کهن پارسی گردیده، لیکن از لا بلای اوراق به جا مانده و گفته های اقوام همسایه این گونه استنباط می گردد که ایرانیان مردمانی بوده اند شاد زیست، آزاده، متمدن و اهل دانش اندوزی وتبادل فرهنگی. در دوران ایران باستان اندیشه های ایرانی در سراسر گیتی پراکنده بود و این عامل خود نشانی از سیر و سفر دارد. در اوستا کتاب دینی ایرانیان باستان، موجبات آسایش فراهم نکردن برای مسافران جزو گناهان کبیره به شمار می آمده می باشد. آئینها و آدابی که از ایرانیان باستان به جا مانده نیز نمایشگر آن می باشد که این قوم مردمانی اهل سیر و سفر و گشت و گذار بوده اند که آئین سیزده نوروز از آن جمله می باشد. (مرسولند، 1376، 9)

  • سفر و گردشگری در دوران اسلامی

بعد از غلبه اعراب، تجارت رونق خود را از دست داد و به دلیل اغتشاشات داخلی فرصت آبادانی و راه سازی نبود اما بعد از طی بحران های آل بویه، آل زیاد و غزنویان به مرمت جاده ها و احداث و تعمیر کاروانسراها همت گماشتند بطوریکه در آن وقت سیر و سیاحت در سرزمین های اسلامی و به خصوص ایران بسیار آسان بود و نظیر آن در آن وقت در هیچ جای دیگر دنیا میسر نبود.

در سال 616 هجری قمری مغول به ایران یورش آورد و شهرهای آباد ایران از بین رفت. مغولها در حملات و تعقیب فتوحات خود به اروپای شرقی هم یورش بردند. این دوره را بایستی نقطه عطفی در روابط غرب وشرق به حساب آوردکه باعث گردید قطب تمدن دنیا پس از دوران طولانی به غرب متصل گردد.

  • سفر و گردشگری در دوران صفوی

در دوره قاجار روابط سیاسی گسترش پیدا نمود و از طرفی راهها و جاده های بسیاری احداث گردید و عصر اتومبیل آغاز گشت که با ورود آن به ایران سیر وسیاحت افزایش پیدا نمود.بدنبال آن خطوط راه آهن و هوائی در ایران احداث گردید که در بهبود و پیشرفت اقتصادی و گردشگری کشور موثر گردید. تا قبل از جنگ جهانی دوم گردشگری در ایران به صورت رسمی و برنامه ریزی شده نبود اما با ایجاد راههای ارتباطی به ویژه راههای زمینی ایران به صورت یکی از ممالک پذیرائی گردشگران خارجی درآمد. از این رو در وزارت کشور شورائی بنام شورای عالی جهانگردی به وجودآمد که تا سال 1342 به امور گردشگری می پرداخت و بدنبال آن سازمان جلب سیاحان وابسته به نخست وزیری تاسیس گردید. سازمان جلب سیاحان از همان آغاز تاسیس یک واحد آماری به مقصود مطالعه خصوصیات جامعه گردشگران خارجی و بازارهای گردشگری تشکیل داد و این واحد با اجرای چند طرح آماری توانست بسیاری از خصوصیات آنها را مورد سنجش قرار دهد و آمارهای لازم را تحصیل نماید. در سال 1353 سازمان جلب سیاحان با وزارت اطلاعات ادغام گردید و پس از انقلاب اسلامی وزارت اطلاعات و جهانگردی با تغییرات بنیادی به وزارت ارشاد ملی و سپس به وزارت ارشاد اسلامی و سرانجام به فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر پیدا نمود. به موازات این تغییرات اداری امکانات پذیرائی از گردشگرانبه سرعت افزایش پیدا نمود. در سال 1341 تعداد گردشگران خارجی به معادل 74هزار نفر بود و در سال 1356 به 678 هزار نفر رسید.در سالهای به غیر از سالهای 1359 تا 1366 به دلیل وقوع جنگ تحمیلی،با رشد تعداد جهانگردان مواجه بودیم.(نوینی، 27، 1376)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

اهداف این پژوهش به دو گروه اصلی و فرعی به تبیین ذیل تقسیم می گردد ؛

هدف اصلی :

هدف اصلی این پژوهش عبارت می باشد از مطالعه صنعت گردشگری در کشورهای مالزی و ایران با بهره گیری از نظر کارشناسان و با در نظر داشتن شرایط دو کشور ، امید می باشد با بکار بستن این مطالعه در بخش گردشگری عاملی جهت بهینه شدن درآمد و منافع گردشگری و از طرفی ابزاری برای حصول اطمینان از پایدار بودن توسعه گردشگری می باشد .

اهدف فرعی :

سایر اهداف این پژوهش نیز به تبیین ذیل می باشند :

  • مطالعه نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران .
  • مطالعه نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری مالزی .
  • ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع نقاط ضعف ایران با بهره گیری از مطالعه تطبیقی .

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید